Rècord de certificats d’occità

Es quintuplica el nombre de diplomats en la llengua d’Oc a Nova Aquitània i Occitània
El Ministeri d’Educació francès ha fet públiques les dades d’inscrits al Diploma de Competència en Llengua occitana (DCL) a Nova Aquitània i Occitània de l’any 2021, que multipliquen per cinc les del 2020, un rècord absolut en aquesta certificació. Segons aquestes dades del ministeri, aquest any s’han presentat a les proves 83 persones, de les quals 77 han obtingut el diploma, un nombre molt superior a les 14 del 2020 i les 18 del 2019.
Segons l’Oficina Pública de la Llengua Occitana (OPLO), bona part de l’èxit és conseqüència de l’obertura, aquest any, d’un centre d’exàmens a Llemotges, on una vintena de persones van fer es proves del DCL el 26 de maig passat. L’augment del nombre d’inscrits, però, també s’ha produït en altres centres com els de Bordeus, Tolosa i Montpeller.
L’OPLO explica que el perfil del diplomat en occità del 2021 correspon a una persona de menys de quaranta anys i amb diferents nivells de llengua. Segons Charline Claveau, presidenta de l’organisme, “aquestes xifres reflecteixen una necessitat real dels professionals de les nostres regions de certificar les seves competències en llengua occitana”.
Els inscrits al DCL són tant assalariats com aturats com estudiants. La major part dels diplomats -assenyala Claveau- “són professionals de l’ensenyament, del món de les arts i de la cultura, així com també dels mitjans de comunicació, l’animació i de cures a les persones”. Per a molts empresaris, l’ús de l’occità és una manera de “vehicular els valors de proximitat i d’autenticitat” i una forma de “proclamar l’adhesió a un territori”, afegeix.
Després de l’èxit del 2021, l’OPLO ha signat un conveni amb el Centre nacional del DCL, amb seu a Marsella, per garantir els certificats de llengua occitana a les acadèmies de Bordeus, Llemotges, Montpeller i Tolosa.