Presència rècord del cinema rodat en català als Premis Gaudí
El 47% de les produccions catalanes s’ha rodat en la llengua pròpia, però el nombre de llargmetratges de ficció en català ha passat dels tretze de l’any passat a onze
El cinema rodat en català ha assolit una presència rècord, segons ha informat aquest dimecres l’Acadèmia del Cinema Català en l’arrencada de la primera volta de votacions de la dissetena edició dels Premis Gaudí, que romandrà oberta fins al dia 29 de novembre. De les 65 produccions catalanes (34 llargmetratges de ficció, 12 documentals, 4 films d’animació i 15 curtmetratges), 31 s’han rodat en català, fet que suposa el 47% de produccions catalanes de l’any, un augment respecte del 40% del 2023 i del 32% del 2022. De la resta de produccions catalanes n’hi ha trenta en castellà, tres en altres llengües i una sense diàlegs.
Tot i el rècord de pel·lícules en català, hi ha hagut una petita davallada en el nombre de llargmetratges de ficció respecte de l’any passat. Enguany n’hi ha hagut onze, dos menys que els tretze de l’any passat. En el cas dels documentals, en canvi, el català és la llengua de nou de les dotze produccions i en el cas de dels curtmetratges en deu dels quinze casos.
Les bones dades del cinema rodat en català arriben en un moment de gran èxit de les pel·lícules en versió original catalana amb èxits de taquilla de films com Casa en flames, de Dani de la Orden, El 47, de Marcel Barrena, i la valenciana L’àvia i el foraster, de Sergi Miralles. Aquests tres llargmetratges formen part dels onze títols nominats a millor pel·lícula del 2024 juntament amb Escanyapobres, d’Ibai Abad; L’edat imminent, de Clara Serrano Llorens i Gerard Simó Gimeno; Llobàs, de Pau Calpe Rufat; Mamífera, de Liliana Torres; Salve Maria, de Mar Coll; Societat negra, de Ramon Térmens; Tu no ets jo, de Marisa Crespo i Moisés Romera i Un sol radiant, de Mònica Cambra Domínguez i Ariadna Fortuny Cardona.
L’Acadèmia del Cinema Català ha analitzat el pressupost dels llargmetratges de ficció i com hi influeix la llengua en què s’ha rodat. Dels 34 que conformen les actuals candidatures, nou igualen o superen els 3 milions d’euros de pressupost. D’aquests nou, només dos s’han rodat en versió original catalana. Quinze dels llargmetratges de ficció candidats tenen un pressupost que oscil·la entre 1,5 i els 3 milions. Les candidatures també inclouen set pel·lícules entre 0,5 i 1,5 milions d’euros, i set títols més que no arriben als 500.000 euros de pressupost.
El pressupost mitjà de les produccions catalanes s’ha incrementat i també ho ha fet el dels llargmetratges de ficció rodats en català. La mitjana de les onze produccions en català supera el milió i mig d’euros (1,69 milions), i si s’hi inclou el film d’animació en versió original catalana, la mitjana puja fins a 1,76 milions (quan el 2023 va ser d’1,39), fet que representa un augment del 27% i, segons l’Acadèmia, consolida una tendència a l’alça en els darrers anys. Pel que fa a la producció de llargmetratges de ficció rodats en castellà o altres llengües, el pressupost mitjà és de 2,32 milions (2,64 si incloem els tres d’animació, per un 2,05 el 2023).
Foto: Gala de la setzena edició dels Premis Gaudí / Manu de León (White Horse) – Acadèmia del Cinema Català