Plataforma per la Llengua tramitarà a Consum trenta queixes per l’absència del català en la carta de restaurants
L’entitat vehicularà les reclamacions dels veïns per la vulneració dels drets lingüístics en establiments de l’Esquerra de l’Eixample
Plataforma per la Llengua ha anunciat que tramitarà a l’Agència Catalana de Consum una trentena de noves queixes perquè diversos restaurants del centre de l’Esquerra de l’Eixample de Barcelona no tenen la carta en català. L’entitat va rebre la setmana passada 27 queixes de consumidors perquè diferents establiments d’aquest barri no incloïen el català a la carta i incomplien, per tant, la Llei 22/2010, del 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya.
L’entitat recorda que els restaurants, com qualsevol establiment de venda al públic, han de tenir disponible la carta o la seva oferta de productes i serveis en català. No tenir-la suposa vulnerar els articles 128-1.1, 128-1.2, 211-5.1 del Codi de consum, que estableixen que els consumidors tenen dret a ser atesos per escrit en la llengua oficial que escullin. En concret, tenen dret a rebre en català la informació rellevant per al consum, com poden ser la carta i la informació nutricional de l’establiment, i els establiments estan obligats a tenir aquests documents a disposició immediata del consumidor.
Per Plataforma per la Llengua, les desenes de reclamacions que ha rebut són una demostració de la inquietud creixent dels consumidors de l’Esquerra de l’Eixample davant l’augment de casos de vulneracions de drets lingüístics, una realitat compartida arreu del domini lingüístic.
L’entitat tramitarà aquestes reclamacions i exigirà les modificacions necessàries als establiments i a l’Agència Catalana de Consum perquè es garanteixin els drets dels catalanoparlants en aquests restaurants. Plataforma per la Llengua convida els consumidors catalanoparlants a reclamar els seus drets lingüístics i denunciar les situacions en què aquests drets es veuen vulnerats.