Friday, October 18, 2024
Actualitat

Plataforma per la Llengua rep un nombre rècord de queixes per discriminacions lingüístiques

El sector sanitari i les universitats són dos dels àmbits que més reclamacions generen

Plataforma per la Llengua va rebre l’any passat un total de 2.145 queixes sobre discriminacions lingüístiques, la xifra més alta mai registrada. Es tracta d’una tendència que segueix la dels darrers anys, en què el volum de reclamacions que gestiona l’entitat no para d’augmentar.

L’any 2016 en van rebre 395; el 2017, 431; el 2108, 570; el 2019, 725; el 2020, 1.303; el 2021, 1.983, i el 2022, 2.145. Això suposa un augment del 443% en set anys que l’entitat atribueix, principalment, a l’augment del coneixement públic de l’entitat i a un increment notable en la percepció de la població respecte de la situació d’emergència en què es troba la llengua catalana.

Per àmbits, el 38,8% van ser queixes sobre el sector públic, i el 61,2%, referents al sector privat. Tanmateix, aquestes proporcions varien substancialment si es tracta d’un o altre territori. Pel que fa a Catalunya, predominen les queixes del sector privat. En canvi, al País Valencià es van rebre més queixes referents al sector públic, el 67,6% del total. El fet que les dades globals tendeixin clarament al sector privat és perquè Catalunya està molt sobrepresentada en la generació de queixes any rere any. El 2022, el 90,2% eren provinents del territori català.

Per administracions, l’autonòmica és la que genera més queixes cada any en tot el domini lingüístic. L’any 2022 van representar el 33,5% del total, mentre que l’administració estatal va generar aquell mateix any el 22,3% de les queixes. Aquest fet s’explica perquè bona part de les queixes provenen del sector sanitari, de competència autonòmica (el 44,8%).

Un dels sectors on més han augmentat les reclamacions és el de les universitats, en bona part gràcies a la posada en marxa, per part de Plataforma per la Llengua, d’una bústia específica de queixes adreçada als membres de la comunitat universitària l’any 2021. Les queixes d’aquest nivell administratiu han augmentat molt significativament. Si el 2020 les queixes de les universitats públiques representaven el 13,6% de les del sector públic, el 2021 n’eren el 28,2%, i el 2022, el 24,2%.

Pel que fa al sector privat, l’hostaleria i la restauració són el sector econòmic que han recollit més queixes, un total de 249; empreses de servei, 142; grans superfícies, supermercats i franquícies, 126; financeres, banca i assegurances, 83; instituts i organismes privats, 67, i empreses de telefonia i informàtica, 64.

Foto: Andrea Piacquadio / Pexels

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by ExactMetrics