Neix la “fàbrica de creació digital”
La Fera es proposa ajudar els creadors de continguts en català a arribar a més públic i guanyar-se la vida
@raulgia
Als Països Catalans hi ha una constel·lació important de creadors de continguts per a plataformes de vídeo i xarxes socials. Una constel·lació prou potent, segurament equiparable a les d’altres llengües mitjanes, però amb un plany comú: l’enorme dificultat dels creadors de guanyar-se la vida amb aquesta feina, tret de quatre privilegiats i alguns per a qui les xarxes ha estat la porta d’entrada als mitjans tradicionals.
Per mirar de capgirar aquesta situació o, si més no, endreçar una mica el panorama digital, ha nascut La Fera, una “fàbrica de creació digital” que divendres es va presentar en societat a l’antiga sala Barts de Barcelona amb l’Aplek, la primera trobada de creació digital en català.
Segons els impulsors de la iniciativa, La Fera no pretén “salvar el català”, sinó aprofitar el boom de creadors de tots els territoris de parla catalana, especialment des de la irrupció de la pandèmia del coronavirus, per fer créixer l’star system i ajudar-los a guanyar-se la vida amb la seva feina.
“Som un grup de gent que volem intervenir en l’àmbit digital del català i donar recursos als creadors per sostenir els seus projectes sense cooptar-los”, va explicar Albert Lloreta, impulsor del projecte, que es va mostrar convençut que la feina dels creadors pot arribar al mercat internacional tal com passa amb altres llengües mitjanes. “Es pot fer amb una eina màgica que es diu subtítols”, va afirmar.
L’objectiu és “atraure més marques i empreses” perquè vegin els avantatges d’apostar pels creadors en català. “Pot sortir molt més a compte contractar gent com nosaltres per arribar a cert nínxol on altres no hi arriben”, va argumentar la creadora de continguts per a xarxes Juliana Canet.
La primera fita és equilibrar el decalatge entre l’augment del nombre de creadors dels darrers anys, que “no han anat acompanyat d’un increment de públic” i que els creadors es posin a “produir per a públics estratègics”: infants, joves, gent gran, nouvinguts…, va remarcar Lloreta.
Tal com va recordar Lloreta, als Països Catalans hi ha diverses iniciatives de creadors que s’han agrupat per maximitzar el seu impacte com el Canal Malaia i Valençúbers, però falta una estructura que cobreixi les principals necessitats del sector i La Fera, que compta amb el suport d’Òmnium Cultural i la Fundació .cat vol fer aquest paper.
Un dels principals problemes d’aquest sector és la sostenibilitat econòmica dels creadors. La Fera s’ha proposat oferir serveis d’agència entre creadors i marques i administracions, tal com fa, per exemple, en castellà Youplanet. Per fer aquesta feina amb rigor caldrà, però, tenir un bon diagnòstic de l’evolució de la indústria creativa digital en català, una tasca que també entomarà La Fera.
De moment, la Fera ha engegat l’activitat amb el programa Embrió, un “concurs-llançadora anual d’impuls i acompanyament a projectes digitals audiovisuals en català” que pretén “impulsar tres projectes amb potencial perquè esdevinguin productes populars, autosuficients i professionalitzats” i que ja ha donat els primers fruits.
Durant el primer Aplek es van fer públics els noms dels guanyadors de les tres categories del concurs Embrió: podcasts (latrinae), streamers (Parlem-ne) i creadors (Croqueta de xocolata), que es van endur un premi de 2.000 euros i l’acompanyament d’experts per al seu projecte audiovisual.
L’Aplek s’instaurarà com una trobada anual per “veure on som i veure’ns les cares”, va dir Lloreta.