Les denúncies a Consum per vulneració de drets lingüístics es multipliquen per nou en dos anys
El govern ha augmentat el darrer exercici un 284% el nombre de sancions per no respectar la llei en matèria de llengua
El nombre de denúncies per vulneració dels drets lingüístics dels consumidors s’ha multiplicat per nou els dos darrers anys, segons ha informat l’Agència Catalana de Consum en la presentació del Balanç d’actuacions 2023,que analitza les accions de l’organisme en defensa dels consumidors el darrer any. El director de l’Agència Catalana del Consum, Albert Melià, ha explicat que l’any 2021 hi va haver 206 denúncies per vulneració dels drets lingüístics, una xifra que es va enfilar a 456 el 2022 i es va disparar fins a 1.873 el 2023. L’Agència va sancionar l’any passat un total de 261 infraccions, un 284 % més que el 2022. L’import total del 2023 és de 498.852 d’euros, un 342% més que l`exercici anterior.
Pel secretari d’Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos, aquestes dades demostren que hi ha un “augment de la preocupació i el malestar social per la manca de respecte sobre aquests drets i l’actuació rigorosa del govern en la gestió de les denúncies rebudes, que ha multiplicat per cinc les sancions pels incompliments detectats”.

L’Agència ha gestionat un total de 7.274 denúncies el 2023, un 62% més que l’any anterior, de les quals les 1.873 relacionades amb la vulneració dels drets lingüístics suposen una quarta part (el 25,8%). Pel que fa al nombre de sancions, les 261 que fan referència a la vulneració de drets lingüístics ocupen la segona posició per darrere de les 685 per deficiències en la documentació i la informació a consumidors en la compra o la contractació de béns i serveis.
Foto: Presentació del ‘Balanç d’actuacions 2023’ / Agència Catalana de Consum