Thursday, September 19, 2024
Actualitat

La justícia avala una sanció a Carrefour per no etiquetar en català

El tribunal desestima el recurs de l’empresa a la sanció imposada per l’Agència Catalana de Consum arran d’una denúncia de Plataforma per la Llengua

El Jutjat Contenciós Administratiu número 8 de Barcelona ha desestimat un recurs de Carrefour, amb el qual l’empresa volia esquivar la sanció de 7.500 euros que li havia imposat l’Agència Catalana de Consum per no etiquetar en català, arran d’una denúncia de Plataforma per la Llengua, segons ha informat l’entitat. Es tracta del primer cas denunciat per Plataforma per la Llengua a Consum que una empresa recorre als tribunals i la sentència valida la sanció de la Generalitat de Catalunya.

La sentència –segons explica l’entitat– reconeix que l’empresa va vulnerar els drets lingüístics dels consumidors i diu que “la infracció resta acreditada, sent obvi que estem davant de productes [uns bolquers i un peluix de marca blanca] que requereixen informació sobre el seu ús i maneig”. La sentència diu també que l’absència del català en l’etiquetatge d’aquests productes implica una infracció de l’article 126 del Codi de consum de Catalunya, que estableix que els consumidors “tenen dret a rebre la informació necessària per a conèixer i utilitzar amb seguretat i satisfactòriament els bens i serveis”.

El Jutjat també reconeix que les administracions públiques han de promoure, impulsar i fomentar les obligacions lingüístiques de la Llei 1/1998 de política lingüística, “especialment, per als establiments i la publicitat”, i considera que la sanció sí que és proporcional perquè “l’empresa no va procedir a l’esmena” que li demanava l’Agència Catalana de Consum, malgrat la seva “capacitat econòmica”. Per això, segons la sentència, els criteris de l’Agència Catalana de Consum per imposar la sanció són “encertats”.

La denúncia per l’incompliment del Codi de consum en l’etiquetatge dels dos productes l’havia fet arribar a Consum Plataforma per la Llengua l’any 2017. Després d’inspeccionar els productes, constatar que incomplien la normativa i comunicar-ho a Carrefour, l’Agència Catalana de Consum va emetre una resolució que imposava a l’empresa la sanció de 7.500 euros. Carrefour hi va interposar un recurs d’alçada que el mateix organisme públic va desestimar, i l’empresa va acabar presentant un recurs contenciós administratiu, que és el que ara la sentència ha desestimat.

Plataforma per la Llengua ha celebrat que el primer cop que un cas així, denunciat per l’entitat, arriba als tribunals ho faci amb una sentència que desestima el recurs d’una empresa per esquivar la normativa lingüística en l’àmbit de l’etiquetatge. A més, l’entitat també es congratula perquè el text reconegui específicament l’obligació de l’administració de fer complir la Llei de política lingüística i celebra el canvi d’actitud de l’Agència Catalana de Consum durant aquesta última legislatura, en què ha començat a tramitar denúncies i incoar expedients contra empreses per fer complir el Codi de consum en matèria lingüística.

Per a l’entitat, la sentència marca un precedent favorable molt important i ha de servir perquè les empreses entenguin que han de deixar d’interposar recursos judicials per esquivar la llei i han de començar a complir-la. Plataforma per la Llengua també demana a l’Agència Catalana de Consum que “redobli els esforços per actuar d’ofici i fer que els grans grups productors i distribuïdors incloguin el català a l’etiquetatge i que la ciutadania defensi els seus drets lingüístics i denunciï els casos de discriminacions i vulneracions de drets, tal com l’entitat continuarà fent”.

Foto: Creative Commons

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by ExactMetrics