Monday, September 16, 2024
Actualitat

Feminitzar el llenguatge de les ofertes de feina no atrau més dones

Un estudi rebat la creença que modificar els adjectius dels llocs de treball comporti més diversitat de gènere entre els candidats

Un estudi del professor de la MIT Sloan School of Management Emilio J. Castilla i del professor de la Universitat de Michigan Hye Jin Rho demostra que incloure paraules tradicionalment associades als valors femenins en les ofertes de feina no atrau més dones a aquests llocs de treball. El treball rebat la creença que adaptar el llenguatge i evitar paraules com compromès (suposadament femenina) o decidit (suposadament masculina) -en anglès els adjectius no tenen gènere- i apostar per mots neutres no té cap incidència en el gènere del personal que opta a aquell lloc de treball.

“Les nostres troballes revelen que ni el llenguatge utilitzat en les ofertes de feina ni el gènere de la persona que fa la selecció de personal tenen efectes rellevants en el comportament d’homes i dones durant el procés”, asseguren els autors de l’estudi. “Avisem que la sola pràctica d’alterar el llenguatge de les descripcions dels llocs de treball no ajuda les empreses a resoldre els problemes de diversitat”, afegeixen.

Per mesurar l’impacte del llenguatge associat als dos gèneres, els investigadors va dur a terme dos estudis. El primer tenia dades de 487.000 demandants de feina i de 296.000 ofertes laborals durant dos anys. Els investigadors van analitzar el nombre de paraules estereotipades per gènere que hi sortien com servicial i flexible (associades a les dones) i fort i agressiu (associades als homes), van comprovar quina incidència tenien a l’hora d’atraure més homes o més dones en aquelles ofertes i van concloure que pràcticament era nul·la. Tampoc no era rellevant el fet que qui ofertés el lloc de treball fos una dona.

En el segon estudi, fet amb 2.500 demandants de feina, els participants tenien l’opció de clicar l’enllaç d’una oferta de feina a temps parcial. Als prop de 1.500 que van clicar l’enllaç se’ls va assignar una descripció aleatòria del mateix lloc de treball amb llenguatge masculí, femení i neutre i amb un ofertant del lloc de treball home, dona o sense gènere indicat. L’oferta femenina incloïa paraules com comprensiu, interpersonal i sensible; la masculina, assertiu, analític i franc; i la neutra evitava aquest tipus de descripcions. L’experiment va demostrar que ni el llenguatge utilitzat ni el gènere de qui oferia la feina influïen en l’interès d’homes i dones en aquella feina.

Segons els autors de l’estudi, el que veritablement fa que una oferta de feina atregui més homes o més dones és si aquell lloc de treball està associat tradicionalment a un gènere o a l’altre. També és important si la cultura de l’empresa és percebuda com a masculina o femenina.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by ExactMetrics