Thursday, November 21, 2024
Actualitat

Estrelles de la ràdio per un dia

La cabina de ràdio itinerant del pòdcast més gran en català atrau la gent per la manera lúdica de practicar la llengua

La iniciativa del govern de la Generalitat de Catalunya de plantar una cabina de ràdio itinerant en diferents poblacions de la geografia catalana ha tingut un èxit esclatant des que es va posar en marxa el 23 de setembre passat a Barcelona. La cabina, que ja ha passat per la capital catalana i per Sabadell i ara és a Terrassa, ha cridat l’atenció de nombrosos ciutadans, que s’han sentit atrets per la instal·lació, d’un groc cridaner, i la figura de la Queta.

El projecte consisteix a plantar una cabina de ràdio que recull testimonis orals sobre la relació dels participants amb el català. La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, va explicar, durant la presentació de la iniciativa, que s’ha posat en marxa el projecte perquè “la ciutadania faci servir el català”. “L’objectiu és crear el pòdcast més gran de la història en llengua catalana i que entre tots i totes demostrem que el català és divers, té molts accents i és útil per a tothom”, va afegir-hi.

I, de moment, la cosa funciona. En els pocs dies que fa que s’ha posat en marxa la iniciativa hi ha passat gent diversa i, fins i tot, s’han arribat a fer cues a la plaça Catalunya, de Barcelona, on la cabina s’hi va estar coincidint amb les Festes de la Mercè, segons han explicat l’Alba i la Laia, les persones que s’encarreguen d’atendre el públic, tot just després d’haver posat la instal·lació itinerant a Sabadell.

“La gent ve encuriosida en veure un estudi de gravació al carrer i surten molt contents de l’experiència, rient i tot”, expliquen l’Alba i la Laia.

Els participants, un cop dins de la cabina, poden escollir quatre opcions segons el seu nivell de català i les seves preferències: participar en una entrevista radiofònica, on la Queta fa preguntes relacionades amb la seva relació amb el català; practicar la llengua en una conversa en què la Queta ha d’anar a comprar ingredients per fer una paella; fer un karaoke amb la cançó ‘Començar’, que The Tyets, les Marala i Kelly Isaiah han interpretat per a la campanya; o bé donar una mostra de veu per al projecte AINA, per ajudar a normalitzar el català en les tecnologies digitals.

L’Alba i la Laia, responsables d’atendre el públic, a la cabina instal·lada a Sabadell / R.G.A.

“Serà un èxit segur perquè és una manera divertida per practicar el català”, assegura Andreu Felip, director dels serveis territorials de la vegueria de Barcelona del Departament de Cultura, que explica que es busca, sobretot, gent que no parla gaire el català, persones “de tots els accents i que tenen una altra llengua materna” perquè això servirà, entre altres coses, per alimentar el projecte AINA.

El projecte AINA, impulsat pel govern en col·laboració amb el Barcelona Supercomputing Center (BSC) i basat en tecnologies de dades i intel·ligència artificial (IA), té com a objectiu generar els corpus i els models informàtics de la llengua catalana perquè les empreses que creen solucions basades en IA, com ara assistents de veu, cercadors d’Internet, traductors i correctors automàtics, agents conversacionals, etc. puguin fer-ho en català. Per aconseguir aquest objectiu, és imprescindible tenir un gran volum de veus enregistrades i variades en català, motiu pel qual el govern va engegar una campanya de captació de veus en el marc del projecte AINA a través de la plataforma Common Voice, on ja s’han enregistrat 3.475 hores de veu en català.

L’Alba i la Laia certifiquen que en el projecte hi participen molts estrangers que estudien català i que s’animen a practicar la llengua estimulats per l’originalitat de l’experiència que, després, a més, poden compartir a les xarxes socials, ja que als participants se’ls envia per correu electrònic la seva gravació.

De fet, les localitats per on passarà la cabina tenen centres del Consorci per la Normalització Lingüística (CPNL), que  aprofitaran l’oportunitat per permetre que els seus aprenents practiquin la llengua en un entorn lúdic i desenfadat.

Després de passar per Barcelona i Sabadell, la cabina de pòdcasts, decorada amb el lema de la campanya, “Provem-ho en català” –traduït a quinze llengües molt parlades a Catalunya: àrab, búlgar, alemany, anglès, francès, indi, italià, polonès, portuguès, romanès, rus, ucraïnès, wòlof, amazic, xinès, castellà i català–,  voltarà per Terrassa, Manresa, Igualada, Tàrrega, Reus, Tarragona, Tortosa, Lleida, Tremps, Girona, Figueres, Vic, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú.

Un cop la cabina hagi acabat el seu recorregut, es crearà un pòdcast amb una selecció de totes les veus participants. La Laia ja n’ha escoltat desenes i els ha enviat al servidor que ha d’aplegar-les per fer el pòdcast més gran, en nombre de participants, que s’ha fet mai en llengua catalana.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by ExactMetrics