Escola Valenciana demana al TSJCV que paralitzi la certificació automàtica de valencià
L’entitat diu que hi ha un recurs d’inconstitucionalitat contra la Llei Rovira i que la norma vulnera el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües
Escola Valenciana torna a portar la Llei Rovira davant la justícia i demana ara la mesura cautelar de paralització del reconeixement, certificació i registre dels nivells de referència del valencià en considerar que vulnera el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües (MCERL) i que està basada en una llei sobre la qual s’ha interposat recurs d’inconstitucionalitat. En l’escrit presentat en seu judicial, l’entitat exposa que amb els mecanismes per al reconeixement, certificació i registre de nivells de referència de valencià establerts en la resolució impugnada no es garanteix el coneixement del valencià que permeti el reconeixement als alumnes d’un determinat nivell conforme al MECRL.
Concretament, la resolució de 26 de setembre de 2024 de la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació (que ara s’impugna), reconeix uns nivells de valencià a determinats alumnes en funció d’haver cursat uns estudis concrets (tenir una nota de 5 o més, o en haver superat una nota de 7 per a l’obtenció del nivell C1) i, a més, amb caràcter retroactiu (des dels cursos 2008-2009 o 2009-2010, en funció de cada nivell), sense subjectar-se a les determinacions previstes en el Marc europeu comú de referència per a les Llengües respecte a cadascun dels nivells lingüístics que preveu, tot això malgrat que en la resolució impugnada s’indica que els reconeixements lingüístics es fan en el marc del MECRL.
Escola Valenciana creu que “resulta antijurídic i il·lògic” que la Conselleria certifiqui diferents nivells de valencià sense haver avaluat la competència lingüística dels alumnes que han finalitzat les diferents etapes educatives. Per a dur a terme una homologació d’aquestes característiques amb les garanties necessàries –diuen–, caldria que el currículum de l’assignatura de valencià abastés totes les competències recollides en el Marc europeu comú de referència per a les Llengües, tant en l’àmbit oral com escrit, en els diferents àmbits de competència. Pel que fa al caràcter retroactiu de la resolució, Escola Valenciana ha explicat que no es pot donar una certificació lingüística si no s’acredita que la persona a la qual se li concedeix, en el moment en el qual se li concedeix, disposa d’aquest nivell lingüístic de valencià.
Norma discriminatòria
L’entitat denuncia, a més, que la certificació automàtica del nivell de valencià resulta discriminatòria respecte d’altres llengües estrangeres que també formen part del currículum com l’anglès o el francès i per a les quals sí que cal una avaluació en la qual es faci un examen de totes les àrees lingüístiques i resulti adequada al que es disposa en el MECRL. Per Escola Valenciana no s’entén “la diferència de tracte existent entre unes llengües i unes altres pel que concerneix la certificació dels nivells lingüístics, ja que haurien d’homogeneïtzar-se els criteris d’homologació per part de la Conselleria, sense que tinga calguda aplicar uns criteris o altres en funció de què es tracte del valencià o de qualsevol altra llengua estrangera”.
Escola Valenciana alerta que si prospera el recurs d’inconstitucionalitat contra aquesta llei, es podrien declarar nul·les les certificacions que hagin obtinguts els alumnes i que els hagin facilitat l’accés a la funció pública en oposicions o altres processos selectius, amb el “caos” que tot plegat comportaria. És per això que demanen que s’adopti cautelarment la suspensió de la resolució impugnada fins que dicti sentència el Tribunal Constitucional.
Foto: Manifestació contra la llei de “llibertat educativa” el 23 de maig passat / Escola Valenciana