Thursday, September 19, 2024
Actualitat

Els estudiants catalans tenen més dificultats a parlar català que castellà

Educació constata que els alumnes de sisè de primària i de quart d’ESO dominen menys la comunicació oral en llengua pròpia del país

El Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya ha fet públics els resultats de les proves de competències bàsiques de primària i secundària del curs passat, que inclouen, per primer cop, una avaluació de les aptituds en la llengua oral en català i en castellà. Els resultats mostren que els alumnes de sisè de primària i de quart d’ESO parlen millor en castellà que en català.

Segons l’Avaluació de la comunicació oral a sisè d’educació primària, “el domini de la competència en la comunicació oral és lleugerament superior en la llengua castellana” on hi “destaca un augment del percentatge dels alumnes que es troben en l’assoliment excel·lent (AE)”, mentre que “en el nivell satisfactori (AS) i en el no assoliment (NA), s’hi situen més alumnes en la llengua catalana que en la llengua castellana.” El nivell d’excel·lència en la fluïdesa en l’expressió oral també és més elevat en la llengua castellana que no en la llengua catalana (37,9% vs. 27,2%), el nivell de notabilitat (AN) és similar en ambdues llengües, i l’assoliment satisfactori (AS) i el no assoliment (NA) d’aquest apartat inclou més alumnes en la llengua catalana que no en la llengua castellana.

A quart d’ESO, els resultats també són millors en castellà que no pas en català, on també hi ha un percentatge més alt d’alumnes en la franja de l’excel·lència en aquesta darrera llengua. En canvi, hi ha un percentatge més elevat d’estudiants amb nivell satisfactori i en el no assoliment en català. Pel que fa al lèxic, per exemple, en el nivell d’excel·lència hi ha prop d’un 10% més d’alumnes en llengua castellana que no en llengua catalana (28,9% vs. 17,4%), mentre que quant l’assoliment satisfactori i el no assoliment s’hi detecta una proporció d’alumnes més gran en català que no pas en castellà. Així, hi ha un 7,6% d’alumnes de quart d’ESO que quan s’expressen oralment en català, els costa trobar les paraules adequades i les confonen per interferència amb altres llengües. En la llengua castellana aquest percentatge és del 2,6%. Les dades més favorables al castellà que al català es repeteixen en altres aspectes de la competència lingüística oral com la morfosintaxi i la fluïdesa.

L’informe del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu constata que els alumnes de sisè de primària tenen “un domini més gran de la comunicació oral en llengua castellana que no en la llengua catalana” cosa que també passa amb els estudiants de quart d’ESO.

El Departament d’Educació ha anunciat que s’introduiran proves orals censals en llengua catalana (fins ara eren mostrals) a les avaluacions de competències bàsiques de 6è de primària i de 4t d’ESO amb els informes corresponents perquè centres puguin millorar i prendre decisions. També s’han posat en marxa programes d’acceleració de l’ús del català en els centres. Fins al setembre de 2023 s’han acompanyat ja 800 centres cada any per fomentar els usos del català i durant aquest curs 2023-2024 se n’acompanyaran un total de 700. Actualment ja hi ha 400 centres que estan desenvolupant accions concretes i finançades pel Departament d’Educació.

Plataforma per la Llengua ha alertat, en una publicació a la xarxa X, que la menor competència oral en català que en castellà dels estudiants podria ser conseqüència de “la disminució de l’ús del català entre el jovent”, tal com va constatar l’estudi sociolingüístic del Consell Superior de l’Avalació del Sistema Educatiu amb dades del 2022, que mostrava que la llengua utilitzada per treballar en grup a l’aula a sisè de Primària era majoritàriament el castellà i al pati encara més. A quart d’ESO, segons un estudi de l’entitat del 2019, l’ús del català entre companys encara és més baix.

Per tot plegat, Plataforma per la Llengua “exigeix” al Departament d’Educació que “reforci el sistema d’immersió lingüística i que inverteixi més recursos per millorar l’aprenentatge i l’ús del català, tal com ha aprovat el Parlament de Catalunya en diverses mocions i resolucions”. “Vigilarem l’acció del govern per capgirar la situació”, avisen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by ExactMetrics