Friday, October 18, 2024
Actualitat

El govern de Catalunya aprova el decret que dona “seguretat jurídica” als projectes lingüístics

El text obliga els ensenyants a acreditar un C2 de català per accedir a la docència i fixa la llengua pròpia com l’idioma vehicular a l’aula i a les extraescolars

El govern de Catalunya ha aprovat aquest dimarts el Decret del règim lingüístic del sistema educatiu de Catalunya que desenvolupa la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) i ha de donar més “seguretat jurídica” als projectes lingüístics dels centres. Segons ha remarcat la portaveu de l’executiu, Patrícia Plaja, serà la Conselleria d’Educació qui validarà el projecte de cada un dels centres de Catalunya i “assumirà la responsabilitat sobre la legalitat” en tots aquests casos i no les direccions dels centres”.

El decret estableix el català com la llengua normalment emprada com a vehicular i d’aprenentatge del sistema educatiu i en l’acollida dels alumnes nouvinguts i l’aranès per als centres de l’Aran i també la llengua de les activitats educatives complementàries, les extraescolars i els serveis educatius, les comunicacions internes del centre i les de projecció externa i de relació amb la resta de la comunitat educativa.

El text garanteix també la competència oral i escrita en les llengües oficials i una llengua estrangera de tots els alumnes i preveu que s’adoptin les mesures organitzatives, pedagògiques i metodològiques adequades per assolir aquest objectiu.

Un dels punts més destacats del decret és el que determina la competència lingüística dels alumnes i els docents. Els docents de centres educatius d’ensenyament no universitari han d’acreditar el coneixement superior (C2), oral i escrit, de la llengua catalana i de l’aranès, a l’Aran. Per això, s’estableix com a requeriment el nivell de C2 de català per accedir a la docència a partir del curs 2025-2026.

Pel que fa als alumnes, el Departament d’Educació ha d’establir les equivalències entre el nivell de coneixement de les llengües assolit en el sistema educatiu i els nivells del Marc europeu comú de referència (MECR) per a les etapes obligatòria i postobligatòria dels centres públics i concertats i per als alumnes de centres privats o els que imparteixen estudis d’acord amb sistemes educatius estrangers.

El decret també concreta l’atenció lingüística i el suport personalitzat dels alumnes nouvinguts i fixa que Educació ha d’establir diferents programes d’immersió lingüística per a l’educació bàsica, amb els recursos necessaris associats a cada etapa i ha de garantir la formació dels docents en aquesta metodologia.

El decret es basa en les normes que es van aprovar el 2022 per fer front a les sentències judicials que imposen un mínim d’un 25% de castellà en matèries no-lingüístiques: la Llei sobre l’ús i l’aprenentatge de les llengües oficials en l’ensenyament no universitari i el Decret llei. Tots dos textos prohibeixen la imposició de quotes lingüístiques i estableixen el català com a llengua vehicular, mentre que el castellà té la denominació de llengua curricular.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by ExactMetrics