Thursday, September 19, 2024
Actualitat

El dret de parlar en català

La llei garanteix que els ciutadans siguin atesos en la llengua pròpia de Catalunya i les empreses tenen suport i incentius per satisfer els clients

CONTINGUT DE MARCA

Sovint surten als mitjans de comunicació casos de discriminació lingüística i queixes de ciutadans que no han estat atesos en català tot i tenir-hi tot el dret. Aquestes situacions tenen més presència als mitjans de comunicació i a les xarxes socials els darrers anys, en bona part, perquè els catalans cada cop tenen més consciència dels seus drets lingüístics i cada vegada hi ha més gent que entén que, en la immensa majoria de les converses quotidianes, no cal canviar de llengua perquè el 95% dels nascuts a Catalunya entén el català i el sap parlar.

Més enllà de les actituds individuals, la legislació vigent garanteix els drets lingüístics dels consumidors, que els establiments comercials i les empreses han de respectar. Entre els deures de les empreses hi ha el de garantir que tothom pugui ser atès en català a Catalunya. Això vol dir que totes les empreses i els establiments oberts al públic han de tenir personal capaç d’atendre el públic en aquesta llengua.

La responsabilitat lingüística de l’empresa va més enllà de garantir l’atenció oral en català al públic. Les empreses han de tenir, a més, en català la documentació que generen de relació amb els consumidors com ara les explicacions dels béns o serveis que ofereixen i el preu, així com catàlegs, fullets, materials de divulgació i publicitat. També ha de ser almenys en català la informació de caràcter fix: senyalització, cartells, llistes de preus exposades al públic a l’interior o exterior del local i documents com els pressupostos, els contractes i la documentació contractual.

Pel que fa a l’etiquetatge, han d’estar en llengua catalana els productes no alimentaris quan ofereixen informació necessària per al consum, l’ús i el maneig adequats dels béns i serveis.  

Tot i que, en tots els casos, la legislació vigent preveu sancions en cas d’incompliment, les empreses tenen prou incentius i suport per incorporar amb normalitat el català en els seus productes i serveis. D’una banda, l’administració els ofereix subvencions per al foment de l’ús del català per a productes tecnològics i, de l’altra, poden recórrer a la formació i suport que ofereix als comerços el Consorci per a la Normalització Lingüística (CNL).

A més de les facilitats per contribuir a garantir el dret dels ciutadans a viure en la seva llengua, l’ús del català és, alhora, un gran actiu per a l’empresa en termes d’imatge i de servei. Fer servir el català permet a una botiga, per exemple, demostrar més proximitat amb el seu públic atendre millor els clients que fan servir habitualment aquesta llengua. També demostra la voluntat d’arrelament a Catalunya.

Les dades demostren que els consumidors catalans desitgen ser atesos en català en tots els àmbits de comunicació de l’empresa. Segons un estudi del programa Emmarca’t, impulsat per la Secretaria de Política Lingüística, prop del 70 % dels consumidors voldrien que les marques usessin més el català en àmbits com la publicitat, les xarxes socials, l’etiquetatge, l’atenció telefònica i els webs. Aquest percentatge arriba a un 94,3 % entre la població que té com a llengua habitual el català. Cal tenir en compte, a més, que el català, a diferència del que es diu sovint, no és un idioma minoritari, sinó una llengua mitjana de la Unió Europea parlada per deu milions de persones.

Per incentivar, encara més, la presència del català en el món econòmic, el Departament de Cultura, a través de la Secretaria de Política Lingüística, ha convocat una nova línia d’ajuts per promoure la llengua catalana en l’àmbit de l’empresa a Catalunya, uns ajuts que es poden sol·licitar entre el 6 i el 21 de febrer per a accions a fer el 2024.

Les bases dels ajuts preveuen accions com l’elaboració d’un pla lingüístic d’empresa per incrementar l’ús del català tant en l’entorn laboral com en l’oferta de productes i serveis i en la documentació, així com promoure que el personal amb coneixements bàsics de català pugui interactuar en aquesta llengua.

Entre les accions que pot dur a terme l’empresa hi ha formar el personal perquè pugui atendre en català. Això es pot fer a través de l’educació formal o amb fórmules com el Voluntariat per la llengua (les parelles lingüístiques) com ja fan algunes empreses. També es poden subvencionar accions com incorporar el català a la documentació, l’etiquetatge, els manuals d’instruccions, els fullets informatius i els tiquets de compra i la catalanització de rètols i de la senyalització en els centres de treball.

Atendre el públic i els clients en català no és només una obligació legal, sinó que suposa un avantatge competitiu per a l’empresa que, a més, té totes les facilitats del món per contribuir a normalitzar la llengua pròpia del país.

Foto: R. G. A.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by ExactMetrics