El Consell Escolar de Catalunya demana que es promogui el català en tot el temps escolar
L’organisme reclama accions per garantir un sistema efectiu d’immersió i protegir el model d’escola catalana
El Consell Escolar de Catalunya (CEC) va lliurar dimecres al conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, les propostes sobre l’ús del català en l’ensenyament aprovades al ple del CEC, que recullen la necessitat d’actualitzar el model lingüístic educatiu per garantir la presència efectiva de la llengua pròpia a les escoles i instituts del país.
Les 67 propostes de millora del CEC posen l’èmfasi a entendre l’escola en català en un sentit que va molt més enllà de les hores lectives. Per això demana que s’apliqui el projecte lingüístic del centre en tot el temps escolar i es desenvolupin, per exemplem “estratègies per dinamitzar el pati i els espais de migdia amb propostes lúdiques inclusives”.
Per aconseguir-ho, el Consell Escolar proposa que es creï una xarxa d’activitats culturals de l’entorn i que es compti amb la participació de les famílies. També reclama que es faci un esforç perquè el català tingui més presència en àmbits on tradicionalment hi ha estat més absent com la formació professional dual a l’empresa.
El document lliurat pel president del CEC, Jesús Viñas, a Cambray també inclou aspectes d’actualitat com la denúncia als “atacs i manipulacions sobre el model educatiu català fets des d’àmbits aliens a l’educació” i el rebuig a “les ingerències alienes a l’educació que distorsionen els processos d’ensenyament-aprenentatge lingüístic de cada centre”. Per fer-hi front, el CEC es mostra partidari de reformar l’article 14 de la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) per “precisar el concepte de llengua vehicular a la llum dels pronunciaments del TC [Tribunal Constitucional]”.
El Consell Escolar avala que es requereixi el nivell C2 de català als docents i demana que s’inclogui la competència comunicativa, oral i escrita, com a part de les proves d’oposició. Proposa, a més,que s’actualitzi el màster de secundària per introduir-hi “estratègies d’actuació en entorns plurilingües i de consolidació de l’ús del català com a llengua vehicular”.
Pel que fa a la davallada en l’ús del català per part dels docents que va revelar el Consell Superior d’Avaluació (CSA), el CEC reclama que es facin estudis que expliquin les raons per les quals hi ha professors que no utilitzen el català que incloguin propostes per resoldre la situació.
El conseller d’Educació s’ha compromès a estudiar i analitzar les conclusions del grup de treball sobre l’ús del català a l’educació, així com a fer-les arribar al conjunt del govern perquè els departaments competents en les propostes en tinguin coneixement.