El català ja és present al 65% dels webs i aplicacions de les grans cadenes de restauració
Burger King i McDonald’s incorporen la llengua pròpia als serveis en línia i l’idioma guanya terreny en l’automoció, els electrodomèstics i el tèxtil
El català ha guanyat presència en els webs, l’etiquetatge i els manuals d’ús de productes i serveis cadenes de restaurants, d’automòbils, electrodomèstics, electrònica i informàtica i roba aquest 2024, segons ha informat el Departament de Política Lingüística, que atribueix els avenços al programa Emmarca’t de foment de la llengua pròpia a l’empresa.
Quatre grans cadenes de restaurants amb cinc o més establiments a Catalunya han incorporat enguany la llengua catalana al web i, si en tenen, a l’aplicació mòbil. Es tracta de Burger King, McDonald’s, Ribs i Secrets City Food. El sector ha passat en el període 2022-2024 d’un 40 % en la disponibilitat de la llengua catalana en els serveis digitals al 65 %. També han millorat el servei tres grans empreses de repartiment a domicili: Glovo, Uber Eats i Just Eat. La primera ja oferia l’opció en català al web i a l’aplicació, la segona ha llançat la versió en català de l’aplicació mòbil el primer trimestre de l’any, i la companyia Just Eat ofereix web i aplicació en català des d’aquesta tardor.
El sector de l’automoció ha incrementat notablement la disponibilitat de manuals d’ús en línia en català el 2024 gràcies a les publicacions digitals de Land Rover, Skoda i Volkswagen. Totes tres marques han incorporat també el català en els respectius webs oficials de llibrets del propietari.
Programa Emmarca’t
El sector ha anat augmentant fins al 36 % de disponibilitat de manuals en català d’ençà que l’any 2016 Política Lingüística va dur a terme l’anàlisi de base del Programa Emmarca’t. Ara hi ha tretze marques amb algun tipus de manual en línia en català. A banda de les esmentades, també en tenen Cupra, Ford, Hyundai, Kia, Lexus, Mazda, Seat, Silence, Tesla i Toyota. A més, Audi ha confirmat a Política Lingüística que a mitjan 2025 posarà els manuals a disposició dels clients en el sistema operatiu dels cotxes, en l’aplicació mòbil MYAudi i en el seu web específic. Quant a les motocicletes, Harley-Davidson ha esdevingut aquest 2024 la primera marca notòria a introduir el català en els sistemes multimèdia i de síntesi de veu, tal com es reflecteix en les especificacions tècniques dels seus últims models.
Pel que fa als electrodomèstics, el 2024 Electrolux, AEG i Zanussi han continuat ampliant el catàleg en línia amb més manuals d’ús dels seus productes. A més, s’hi han afegit LG, De’Longhi i Kenwood. En el sector de la informàtica i l’electrònica, ASUS ha publicat dotze manuals d’ús dels rúters o encaminadors, que representen més de mil pàgines de contingut nou en llengua catalana. Les guies dels encaminadors són un pas més de la marca taiwanesa per posar a l’abast dels consumidors catalans les informacions sobre el maneig i les advertències de seguretat dels productes, i se sumen als altres catorze manuals dels ordinadors portàtils i pantalles més venuts al mercat. En aquesta línia, després dels manuals digitals del Mac, l’iPhone, l’iPad i l’Apple Watch, Apple ha continuat ampliant-ne l’oferta amb els dels AirPods.
Com en anys anteriors, la presència del català ha augmentat en l’etiquetatge de les marques de roba més ben valorades pels consumidors i en les que tenen més de cinc establiments en territori català. El català s’ha incorporat aquest any en les etiquetes de set marques: Adolfo Domínguez, Boston, Brighty&Co, C&A, Hug&Clau, Mayoral i Zeeman. Amb les grans marques que han incorporat el català en l’etiquetatge els darrers anys ja són més del 50 % les que etiqueten en aquesta llengua. Per a l’any que ve es preveu que ho facin també Abercrombie&Fitch, Gilly Hicks, Hollister, Salsa Jeans i Scalpers, entre d’altres.
Pel que fa al sector de logística i paqueteria, l’empresa GLS ja disposa del servei web per a clients en català. Decathlon l’ha introduït al web de lloguer d’articles esportius i també han fet el mateix en els respectius webs l’empresa de cotreball Aticco i l’alimentària La Menorquina.
El programa Emmarca’t treballa perquè grans empreses incorporin el català en productes o serveis que ofereixen als consumidors i que presenten algun dèficit lingüístic en àmbits com els webs, les aplicacions, les xarxes socials, els manuals d’ús i etiquetatge, l’atenció oral i escrita, i en qualsevol altre mitjà pel qual s’estableixi una comunicació entre els bens i serveis de l’empresa i el consumidor.
Foto: Dana Tentis / Pexels