Thursday, November 21, 2024
Actualitat

El català és l’idioma més utilitzat amb els clients a les empreses de Catalunya

Un estudi de PIMEC mostra que com més gran és una companyia menys fa servir la llengua pròpia

Un estudi de la PIMEC, patronal de les petites i mitjanes empreses de Catalunya, revela que el català és la llengua més utilitzada a l’hora de comunicar-se amb els clients (un 46,4% dels casos). Un gruix important d’empreses, però, (el 43,6%) adapten  la comunicació directament a la llengua que utilitza el client. Un 7,4% ho fa en castellà i un 2,6% en altres idiomes.

Segons l’estudi L’ús habitual del català a les pimes, elaborat amb la col·laboració del Departament de Cultura de la Generalitat, l’ús del català ha augmentat un 17,1% respecte de l’any 2012. En canvi, en relació als continguts comunicatius de les empreses (documentació interna, retolació exterior, webs, retolació interior, factures, publicitat, documentació d’ofertes, aplicacions informàtiques, rebuts, catàlegs i tiquets de caixa), hi ha un descens en l’ús del català en la majoria dels elements excepte en la documentació interna, que ha augmentat un 11,3%.  

El percentatge d’ús de la llengua varia en funció de la grandària de l’empresa, de manera que com més gran és l’organització menys ús del català es fa. Així, la comunicació amb els clients passa del 55,15% en les empreses sense assalariats al 37,1% en les grans empreses. Les microempreses i les empreses sense treballadors són les que més fan servir el català en els seus materials comunicatius.

Pel que fa al primer contacte per telèfon, el 75,1% de les empreses declaren que parlen en català, el 14,2% ho fan en castellà, el 9,1% no tenen un criteri definit i l’1,7% ho fan en una llengua diferent del català i el castellà. Quant a les comunicacions escrites per als clients/proveïdors, el 76,7% de les empreses ho fan en català, el 53% en castellà i el 18,8% en altres idiomes.  

En quina llengua s’atén habitualment els clients?
Quins dels següents materials i comunicacions de l’empresa són almenys en català?

La majoria d’empreses tenen clara la importància que el seu personal sigui competent en català. Per al 44% és un requisit, per al 36,7%, un mèrit i el 19,3% no ho valora. Només un 22,6% de les empreses enquestades, però, donen facilitats per a l’aprenentatge i perfeccionament de la llengua. El 57,4% no s’han trobat davant la necessitat de fer-ho i un 18,6% directament no ho fan. 

En relació als `portals web, el 66,4% de les empreses han respost que els tenen en català, mentre que un 25,5% no inclouen aquesta llengua. Un 7,2% no tenen web. La presència del català a les xarxes socials corporatives és més minsa. Només el 38,6% de les empreses fan ús del català en les xarxes socials entre el 76% i el 100% de les seves publicacions, un 36,3% només publiquen entre un 0% i un 25% en català, mentre que l’11,3% de les empreses publiquen entre el 51% i el 75% en català i el 9,7% entre un 26% i un 50% en català.

Foto: Sora Shimazaki / Pexels

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by ExactMetrics