El 60% de productes i serveis digitals inclouen el català
Un 74% de les intel·ligències artificials orientades a la conversa i generació de text accepten la llengua pròpia, segons una anàlisi del govern de Catalunya
El nombre de productes i serveis digitals que inclouen el català ha augmentat de forma significativa els darrers anys, segons la Secretaria de Política Lingüística, que ha actualitzat el directori La llengua catalana i les tecnologies del llenguatge, que recull els principals productes existents en el mercat i la seva disponibilitat en català.
D’acord amb les dades d’aquest directori, l’any 2020 s’havien detectat 50 productes en català de 159 analitzats, és a dir, un 44 %, i en l’actualització d’enguany se n’han trobat 177 dels 295 que s’han analitzat aquest cop. El percentatge de productes que inclouen el català és ara del 60 %, 16 punts més que en l’anterior estudi.
El català ha guanyat terreny en les tecnologies del llenguatge, especialment en l’àrea del reconeixement automàtic de la parla, en què el nombre de productes amb la llengua pròpia del país s’ha quadruplicat en quatre anys i ha passat de 6 a 25 productes. També han augmentat molt el nombre d’iniciatives relacionades amb els models de llenguatge extens (MLE o, en anglès, LLM) dins la categoria Sistemes d’interpretació del llenguatge natural. En aquest àmbit, el català té una gran presència i es preveuen avenços en un futur proper. Pel que fa als productes i serveis de l’àrea de les intel·ligències artificials orientades a la conversa i generació de text, el 74 % accepten el català.
La Secretaria de Política Lingüística difon l’existència de productes i serveis digitals en català per fer-ne créixer l’oferta i potenciar-ne el consum i l’ús i ha dissenyat un directori que organitza els recursos tecnològics existents en català en sis grans àrees: els sistemes de reconeixement automàtic de la parla (ASR), els sistemes d’interpretació del llenguatge natural (NLU), els sistemes de síntesi de la parla (TTS), els assistents virtuals amb veu, els sistemes de traducció simultània i les intel·ligències artificials orientades a la conversa i generació de text. Totes les eines recollides en el directori es poden filtrar i cercar per nom, descripció, codi lliure, disponibilitat en català i enllaços per accedir-hi. El directori s’actualitza cada sis mesos per adaptar-se a l’evolució constant del sector.
Tot i la millora global de la situació del català en els productes i serveis digitals, en alguns sectors hi té poca presència. Entre els sectors analitzats hi ha serveis relacionats amb activitats de lleure com el ciclisme, el senderisme i córrer on encara hi ha poca oferta en català. També han disminuït el nombre d’iniciatives en la categoria d’assistents de veu, on el català hi té poca presència per la davallada del consum d’aquests productes a causa del canvi de paradigma que estan suposant la intel·ligència artificial (IA) generativa.
Foto: RobHampson / Unsplash