Ecoveritas es compromet a etiquetar en català
L’empresa arriba a un acord amb Plataforma per la Llengua i la treballadora acomiadada per haver atès en la llengua pròpia uns clients per evitar el judici
Plataforma per la Llengua i la treballadora acomiadada per Ecoveritas per haver parlat en català amb dos treballadors de l’empresa que es van fer passar per clients i es van queixar que la treballadora els responia en català quan ells s’hi havien adreçat en castellà han arribat a un acord amb l’empresa per evitar anar a judici. Ecoveritas ha acceptat readmetre la treballadora, tot i que ella prefereix no tornar-hi i rebrà una indemnització, i aplicarà canvis importants pel que fa a l’ús del català durant el 2024.
L’empresa ha acceptat etiquetar els productes en català, tant els de la marca Viridis com els de Veritas, un fet substancial, ja que, fins ara, etiquetava la gran majoria dels seus productes només en castellà. Aquest canvi, que s’anirà aplicant progressivament, permetrà que la companyia s’adeqüi al Codi de Consum de Catalunya, que obliga que les dades d’etiquetatge, instruccions, embalatges i manuals dels productes distribuïts a Catalunya, així com les factures i els pressupostos, siguin, com a mínim, en català i en el mateix format que la resta de llengües que hi apareguin.
L’empresa de supermercats de productes ecològics ha acceptat, a més, augmentar substancialment la presència del català a les seves xarxes socials. Fins ara, només al seu compte de X es podien trobar alguns continguts en aquesta llengua (al voltant del 30% de les piulades eren en català). En canvi, a partir d’ara, el 50% dels continguts que publiquin a Instagram, Facebook, YouTube, LinkedIn i a la mateixa X hauran de ser en català. Ecoveritas s’afegirà, d’aquesta manera, a la llista d’empreses similars que ja utilitzen el català en les seves comunicacions a les xarxes: Bonàrea, Bonpreu Esclat, Condis i Caprabo, entre d’altres.
Les parts implicades també han acordat que Ecoveritas organitzarà formacions de sensibilització i gestió lingüística adreçades a quadres directius i intermedis (recursos humans, responsables de botigues, etc.), i a treballadors d’atenció de cara al públic. Per tal de poder garantir el compliment d’aquests acords, Ecoveritas nomenarà un interlocutor que vetllarà pel seguiment dels compromisos presos. Abans d’aquest acord, Ecoveritas ja havia introduït el català en els tiquets de compra, tal com havia demanat Plataforma per la Llengua en reiterades ocasions, ja que fins llavors estaven en castellà.
Plataforma per la Llengua va denunciar el maig passat que Ecoveritas havia acomiadat una treballadora d’un establiment de Puigcerdà per parlar en català amb companys i clients que l’entenien. L’entitat va publicar un àudio en què l’encarregat reconeixia que l’havien acomiadada per motius lingüístics després que dos treballadors de l’empresa es fessin passar per clients i es queixessin que la treballadora els responia en català quan ells s’hi havien adreçat en castellà. La treballadora, amb el suport de l’entitat, va presentar una demanda als jutjats perquè considerava que havia estat discriminada per raó de llengua i que, per tant, l’acomiadament s’havia de declarar nul i l’empresa havia de readmetre-la i indemnitzar-la.
Plataforma per la Llengua ha agraït a la víctima d’aquesta discriminació que ho hagi denunciat i que hagi lluitat per defensar els seus drets lingüístics. L’entitat insta tothom qui hagi estat objecte d’un cas similar a denunciar-ho i comunicar-ho al seu Servei de queixes i consultes.
Foto: Un establiment de Veritas / Plataforma per la Llengua