Sunday, September 8, 2024
INICIATIVES

Deu entitats s’alien per fer front comú pel català en el món digital

El govern de Catalunya encarrega un informe sobre la caiguda en el posicionament de la llengua als cercadors d’Internet

Les xarxes del domini lingüístic català han estat molt ocupades darrerament mirant d’esbrinar què ha passat, de cop i volta, amb Google perquè el cercador hagi deixat de mostrar resultats destacats en català als usuaris que tenen configurats els seus aparells en aquesta llengua. S’hi han implicat activistes, entitats i el govern català, però el problema no sembla que es desencalli.

Per mirar de racionalitzar esforços en la defensa del català quan passen coses com aquesta i moltes altres, una desena d’entitats i institucions dels Països Catalans s’han posat d’acord a crear l’Aliança per a la Presència Digital del Català, una plataforma formada per Acció Cultural del País Valencià, Amical Wikimedia, la Fundació .cat, l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), l’Institut Ramon Llull, l’Obra Cultural Balear (OCB), Òmnium Cultural, Plataforma per la Llengua, Softcatalà i WICCAC que compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya. L’objectiu de l’Aliança és coordinar recursos tècnics, de coneixement i capacitat de mobilització per garantir la presència del català en el món digital i les tasques principals, monitoritzar, diagnosticar, proposar i representar els drets lingüístics de la societat civil en aquest àmbit.

“És la primera vegada des que es va crear el domini .cat que tantes entitats s’han unit per preservar i garantir la presència del català en el món digital”, ha destacat el periodista Albert Cuesta, portaveu de l’Aliança, en la presentació de la iniciativa aquest dimarts a la seu de la Fundació .cat, a Barcelona, que ha afegit que la Generalitat de Catalunya ha convidat els altres governs de territoris de parla catalana a unir-se al projecte.

Cuesta ha explicat que l’Aliança treballarà en els vuit àmbits del món digital on el català no té la presència que caldria: els webs, les aplicacions, les xarxes, les plataformes de continguts, l’automoció, els electrodomèstics, els assistents de veu i els algoritmes d’intel·ligència artificial. Cada entitat o institució aportarà les seves capacitats per ajudar a resoldre els problemes que hi hagi i després es crearà un observatori per vetllar que “la presència del català no es degradi com a passat amb el posicionament web”, ha remarcat Cuesta.

Precisament revertir la disminució de la presència de pàgines web en català en els resultats dels cercadors serà el primer objectiu de l’Aliança. El govern ha encarregat a l’Aliança un informe sobre aquest problema que perjudica moltes organitzacions i empreses. “No pot ser que la modificació d’un algoritme castigui una cultura”, ha remarcat Genís Roca, president de la Fundació .cat.

Per començar, s’analitzaran les dades dels últims dos anys d’una cinquantena d’institucions i  empreses que gestionen centenars de webs en català per quantificar l’abast del problema in veure’n l’evolució. “Hi ha empreses que han perdut el 90% del trànsit en la seva versió en català”, ha revelat Cuesta.

Un cop es tingui la primera diagnosi del fenomen, l’Aliança presentarà l’informe al govern i plegats determinaran les accions a dur a terme per treballar amb les grans empreses digitals i resoldre el problema.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by ExactMetrics