Cop judicial a l’Oficina de Drets Lingüístics valenciana
El TSJCV anul·la diversos articles de l’organisme poc després de la sentència del Suprem contra el decret d’usos lingüístics
La secció quarta de la sala contenciosa-administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) ha anul·lat diversos articles del decret del govern que regula la creació i el funcionament de l’Oficina de Drets Lingüístics en estimar el recurs de l’Asociación en Defensa del Castellano en la Comunitat Valenciana, que argumentava que els drets dels castellanoparlants a expressar-se en castellà quedaven «desemparats».
La sentència, que es pot recórrer al Tribunal Suprem (TS) deroga diversos articles i apartats en considerar que fan “una regulació d’una activitat administrativa prèvia i diferent de la mera funció d’assessorament” als ciutadans que han estat objecte d’una discriminació lingüística. El text reconeix la competència de la Generalitat de crear l’Oficina de Drets Lingüístics, però censura els «actes administratius» amb efectes jurídics de l’articulat.
La interlocutòria, que arriba poc després que el Tribunal Suprem avalés una altra resolució del TSJCV que anul·lava part del decret d’usos lingüístics, ha provocat la indignació de les entitats que defensen el valencià com Acció Cultural del País Valencià (ACPV) i Escola Valenciana, que asseguren que la sentència “desprotegeix els drets lingüístics davant qualsevol agressió lingüística” i reclamen al Consell “una resposta contundent per garantir els drets lingüístics dels valencianoparlants”. Hi ha una “persecució de facto a qualsevol norma que protegeix el valencià”, denuncien les entitats, que remarquen el fet que “la totalitat dels decrets de normalització del Botànic s’hagen tombat totalment o parcialment de manera sistemàtica per la mateixa secció quarta”.
L’Oficina de Drets Lingüístics es va crear l’octubre del 2017 per emparar els ciutadans de les vulneracions dels seus drets lingüístics. L’Oficina informa i assessora les persones discriminades i gestiona també reclamacions i suggeriments adreçats a persones físiques i jurídiques privades com a mediadora.