Amazon rebutja una denúncia policial perquè està escrita en català
L’empresa es nega a resoldre el cas d’un client que va demanar un ordinador portàtil i va rebre una ampolla d’aigua
Amazon ha rebutjat una denúncia que un client seu havia fet a la policia en què explicava que no havia rebut el producte sol·licitat perquè estava escrita en català. Segons ha explicat el client a Plataforma per la Llengua, l’afectat va comprar per Amazon un ordinador portàtil, però quan el va rebre va veure que a dins de la caixa no hi havia un ordinador, sinó una ampolla d’aigua. De seguida es va posar en contacte amb l’empresa per notificar-los aquesta incidència, i li van demanar que presentés una denúncia policial per tal de poder tramitar la queixa.
El client ho va anar a denunciar als Mossos d’Esquadra i va presentar la denúncia corresponent, però Amazon es va negar a fer el retorn perquè la denúncia s’havia fet en català. “No hem pogut verificar els detalls de la denúncia policial que ens vas proporcionar. Necessitem que estigui en espanyol, no en català. Per tant, no podem continuar ajudant-te amb aquest afer. Et demanaríem que resolguis els problemes o tornis a compartir amb nosaltres la denúncia policial”, li va dir el gegant de la distribució en un text escrit en castellà.
Plataforma per la Llengua denuncia que “aquesta és una discriminació lingüística flagrant que deixa el client desemparat i indefens davant la companyia estatunidenca”, ja que “la denúncia dels Mossos d’Esquadra estava redactada en l’idioma oficial del país i, per tant, l’empresa l’hauria d’haver acceptada i respectat el dret del consumidor de comunicar-se en la seva llengua, i més quan aquest havia presentat un document oficial”. L’entitat es posarà en contacte amb l’Agència Catalana del Consum, l’autoritat competent, per tal que resolgui aquesta vulneració dels drets dels consumidors.
Plataforma per la Llengua ha denunciat, un cop més, les polítiques lingüístiques discriminatòries d’Amazon vers el consumidor de parla catalana. L’empresa, denuncia l’entitat, vulnera sistemàticament els drets dels catalanoparlants. Durant aquest 2023, ja ha rebut vuit queixes per discriminacions lingüístiques d’Amazon, tres de les quals per la negativa de la companyia a atendre comentaris i/o acceptar documents en català.
A banda d’aquestes discriminacions denunciades, Plataforma per la Llengua ja fa temps que està en contacte amb l’empresa perquè integri el català en la seva activitat i s’adeqüi a la normativa vigent, com és el cas de les factures emeses en castellà i no en català. El Codi de Consum de Catalunya obliga que les factures i els pressupostos, siguin, com a mínim, en català, així com les dades d’etiquetatge, les instruccions, els embalatges i els manuals dels productes distribuïts a Catalunya, i en el mateix format que la resta de llengües que hi apareguin. Com que Amazon encara no aplica aquests canvis, l’entitat denunciarà la companyia davant l’Agència Catalana del Consum.
A més, l’empresa tampoc no disposa de pàgina web en català, tret d’una petita part, on hi ha la informació legal, les condicions d’ús i venda, els drets legals del client, la privacitat i altres avisos legals. Malgrat això, ha fet cas omís a la petició de Plataforma per la Llengua de traduir la totalitat del web al català. L’entitat remarca que el criteri que Amazon fa servir amb el català no s’ajusta als estàndards que l’empresa utilitza per a altres mercats, com ho demostra el fet que, per exemple, en el domini belga, amazon.com.be, l’usuari, abans de començar a navegar, cal que esculli entre el francès, el neerlandès o l’anglès. I en el domini canadenc, amazon.ca, pot escollir si vol navegar en anglès o bé en francès.
Plataforma per la Llengua recorda que Amazon està molt implantada als territoris de parla catalana, on disposa de diversos centres logístics i de distribució i, per tant, hi té un notable interès comercial. Per aquesta raó, hauria d’estar disposada a incorporar l’idioma oficial del territori on opera i hauria de mostrar una sensibilització més gran en aquest sentit. L’entitat insta el govern de la Generalitat de Catalunya, que ha donat facilitats als centres logístics de la companyia tot i les mancances en l’ús del català i l’incompliment legal, a treballar perquè l’empresa incorpori la llengua catalana, com més aviat millor, en la seva activitat econòmica i comenci a respectar els drets lingüístics dels catalanoparlants.
Foto: Erik McLean / Pexels