Un metge de l’hospital Dexeus es nega a atendre una pacient perquè parlava en català
Plataforma per la Llengua denuncia que el grup QuirónSalud ha deixat impune la discriminació lingüística
Plataforma per la Llengua denuncia que un metge de l’Hospital Universitari Dexeus de Barcelona es va negar a atendre una pacient perquè s’hi havia adreçat en català i que al volant de prestació assistencial, en què es reconeixen els fets, se’n responsabilitza la usuària per haver-se negat a parlar en castellà. En aquest document, a més, s’insulta la pacient en qualificar la petició de parlar en català de “grotesca i xenòfoba”.
Els fets van passar el diumenge 15 de setembre al vespre, quan la pacient va acudir a l’hospital amb el marit perquè havia tingut un episodi d’amnèsia temporal al matí. El metge que els va atendre els va demanar que parlessin en castellà i, quan la pacient li va preguntar si no hi havia ningú que entengués el català, ell li va respondre que no. Preguntat per si tampoc no hi havia cap traductor disponible, el metge, segons relata la pacient, es va enfadar i va contestar, en castellà: “Som a Espanya i aquí es parla espanyol, parlem espanyol i ens entendrem tots”. La pacient va defensar que tenia dret a ser atesa en català perquè és “a Catalunya”, i li va demanar “més empatia per no crear més angoixa i preocupació”. El professional sanitari va dir que allò era “xenofòbia”, els va acusar de “maleducats” i va abandonar la sala, fet que va fer que el marit de la pacient el seguís per recriminar-li que deixessin la dona sense atenció mèdica. Finalment, al cap de més d’una hora, l’hospital va atendre la dona amb un metge que no parlava català, però que deia que l’entenia, i un traductor al costat.
L’entitat considera que els fets són especialment greus perquè l’hospital, del grup QuirónSalud, la va fer esperar una hora més per trobar un metge que l’entengués en català i perquè, malgrat haver reconegut els fets, el centre tampoc no s’ha compromès a prendre cap acció contra el metge. Plataforma per la Llengua considera que el fet que el volant confirmi que no s’havia atès la pacient perquè no parlava en castellà al metge és una prova de la impunitat que senten els responsables de les agressions lingüístiques i demana al Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya que prengui les mesures pertinents contra el metge i l’hospital.
Segons l’entitat, quan el metge diu que “és impossible la comunicació” perquè la pacient parla en català demostra que els professionals sanitaris com ell haurien de tenir uns requisits lingüístics que els forcessin a conèixer el català per atendre els pacients. A més, més enllà del nivell de coneixement de la llengua, el metge va infringir el Codi de Deontologia del Consell de Col·legis de Metges de Catalunya, que diu que el metge ha de vetllar per preservar el dret del pacient a una atenció mèdica de bona qualitat humana i tècnica i ha de respectar les conviccions religioses, ideològiques i culturals del pacient. Aquest mateix codi deontològic fixa que el deure del metge és prestar atenció a la salut del pacient sense que hi interfereixin altres circumstàncies i que ha de respectar escrupulosament les persones.
La pacient, que ha rebut l’assessorament de Plataforma per la Llengua, va interposar una queixa a l’Hospital Universitari Dexeus i, en la resposta, l’hospital va reconèixer els fets. “El professional hauria d’haver buscat i adoptat mesures de contingència davant la situació: sol·licitant la col·laboració d’un altre facultatiu que pogués atendre-la en català o buscant el suport d’altres professionals com a traductors”, diu Dexeus. Per bé que en la carta l’hospital es disculpa i diu que “es prendran les mesures oportunes per evitar situacions similars en el futur”, no es compromet a investigar els fets per sancionar els professionals implicats. El centre mèdic, per tant, deixa impunes, un cop més, els responsables d’aquesta agressió lingüística, segons assenyala Plataforma per la Llengua, que ha assessorat la pacient.
Pel que fa a l’Hospital Universitari Dexeus, l’entitat ha rebut tres queixes per raons lingüístiques en només un mes: tot just aquest setembre. Durant el 2024, una desena, mentre que el 2023 se’n van rebre només dues. Pel que fa al grup empresarial al qual pertany, QuirónSalud, l’entitat en va rebre 30 queixes el 2023, 27 de les quals a Catalunya, i aquest 2024 ja n’ha rebut 26, 23 de les quals a Catalunya i 3 a les Illes Balears.
Foto: L’Hospital Universitari Dexeus / CC