‘Tiet’ i ‘tieta’, protagonistes del concurs de mems lingüístics del Neologisme de l’any
El jurat fa públics els guanyadors del certamen de creacions per a TikTok, Instagram i la xarxa X
El jurat del concurs del primer concurs de mems lingüístics, convocat en el marc la campanya del Neologisme de l’any ha fet públic aquest divendres els guanyadors en les tres categories: dos de TikTok, dos d’Instagram i dos d’X (antic Twitter) després d’haver rebut prop de d’un centenar de propostes. Els primers premis de cada categoria (o xarxa) estan dotats econòmicament amb 500 euros i els segons premis, amb 250 euros.
Tant el guanyador com el segon premi de la modalitat de TikTok fan referència a la victòria de la paraula tiet-tieta com a paraula corrent de l’any, així com el primer premi de la modalitat d’Instagram. El segon fa referència a la paraula sexualitzar. Pel que fa a X, el guanyador esmenta els mots relacionats amb el medi ambient i l’emergència climàtica i el segon premi destaca també el fenomen tiet-tieta.
Viralitzar va ser la paraula guanyadora de la desena edició del Neologisme de l’any i tiet i tieta, de la nova modalitat, paraula corrent, després de les votacions del concurs organitzat per l’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), amb la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), el TERMCAT i 3Cat. Les paraules guanyadores es van donar a conèixer el 21 de desembre passat, després d’un període de votació de deu dies. El termini per presentar propostes per al concurs de mems es va allargar fins al 31 de desembre.
Amb aquests premis, els organitzadors busquen consolidar i incentivar la implicació dels ciutadans, particularment dels més joves, en la campanya del Neologisme de l’any i fomentar el seu interès per la llengua. En aquesta edició, el 38% dels qui han votat són menors de vint anys. Els organitzadors atribueixen aquest fet a l’èxit que té en els centres de secundària aquesta iniciativa que els professors fan servir per parlar de neologismes, formació de paraules i vitalitat del lèxic, així com per la difusió per les xarxes socials, on aquest grup d’edat és molt present i, finalment, la voluntat de participar d’alguna manera en el futur de la llengua.
La Secció Filològica de l’IEC estudiarà ara les paraules guanyadores i valorarà la possibilitat d’introduir-les al diccionari normatiu.
Foto: Els guanyadors del concurs de mems del Neologisme de l’any / UPF