Thursday, November 21, 2024
Actualitat

‘Viralitzar’ és el Neologisme de l’any i ‘tiet’ i ‘tieta’ la paraula corrent

Els joves són la franja d’edat que més ha participat en el concurs, esperonats pels seus professors

Viralitzar és la paraula guanyadora del Neologisme de l’any i tiet i tieta, de la nova modalitat, paraula corrent, després de les votacions del concurs organitzat per l’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), amb la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), el TERMCAT i 3Cat. La paraula viralitzar ha obtingut el 28,2 % dels vots i tiet i tieta, el 32,2 %.

En aquesta edició han votat 14.034 persones. Els menors de vint anys són la franja d’edat que més ha participat en el certamen i representen el 38% del total de vots. Els organitzadors atribueixen aquest fet a l’èxit que té en els centres de secundària aquesta iniciativa que els professors fan servir per parlar de neologismes, formació de paraules i vitalitat del lèxic, així com per la difusió per les xarxes socials, on aquest grup d’edat és molt present i, finalment, la voluntat de participar d’alguna manera en el futur de la llengua.

El grup de gent més gran (60 anys o més) és el que ha votat menys (14 % dels vots) i les dues franges intermèdies (de 20 a 39 anys i de 40 a 59 anys) han representat al voltant d’una quarta part dels vots cadascuna (24,8 % i 23,2 % respectivament).

Viralitzar i tiet tieta han quedat en primera posició en totes les franges d’edat. Pel que fa a la resta de candidates a Neologisme de l’any, bot i hipersexualització han quedat en segona i tercera posició de la franja més jove; sexoafectiu–iva i hipersexualització en la segona franja; hipersexualització i grassofòbia, en la tercera; i refugi climàtic i nit tropical, en la franja de més grans. En la llista de la paraula corrent s’han repartit la segona i tercera posició diversos candidats: quiròfan, porno, guai, brutal, friqui i xarxa social, segons la franja d’edat.
La Secció Filològica de l’IEC estudiarà les paraules guanyadores i valorarà la possibilitat d’introduir-les al diccionari normatiu. Els organitzadors de la campanya valoren de forma molt positiva la introducció de la votació de la paraula corrent perquè ha servit perquè moltes persones hagin pres consciència que en la parla diària es fan servir paraules no normatives però adequades en molts casos.

La campanya per triar el neologisme de l’any 2023 ja s’ha acabat però fins al 31 de desembre encara es pot participar en el concurs de mems lingüístics a través d’Instagram, TikTok i X (Twitter). Els guanyadors en cada xarxa social rebran un premi (500€ per al mem guanyador i 250€ per al segon) en un acte que es farà el dia 12 de gener de 2024 a les 18h a l’Auditori del Campus del Poblenou de la Universitat Pompeu Fabra. Les bases per al concurs de mems es poden consultar al web del Neologisme de l’any.

Foto: Freepik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by ExactMetrics