Wednesday, October 30, 2024
Actualitat

La UVic-UCC i la UB preparen un projecte per millorar l’ús del català oral en l’educació

El programa es proposa millorar la formació sociolingüística i didàctica dels docents, especialment a l’àrea metropolitana de Barcelona

La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i la Universitat de Barcelona (UB) estan preparant un projecte per contribuir a millorar l’ús oral del català en l’educació en un moment en què la presència de la llengua pròpia als centres educatius està en davallada. Es tracta del projecte de recerca Estratègies per al foment de l’ús oral de la llengua catalana dins i fora de l’aula dels centres educatius de Catalunya (EFUOLC), que dissenyarà, aplicarà i avaluarà el Programa TuCAT, un pla de formació destinat a fomentar l’ús oral de la llengua catalana a l’educació infantil, primària i secundària de Catalunya, especialment en centres de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

Segons ha explicat la UVic-UCC en un comunicat, la realitat lingüística de la població escolar a Catalunya ha canviat des dels anys 2000 a causa de les transformacions socioculturals i l’arribada de població immigrant i, tot i que el català és la llengua vehicular normal del sistema educatiu, els usos en català als centres escolars en els darrers anys han minvat. Pels responsables d’EFUOLC, hi ha un gran nombre de docents que necessiten una actualització en formació sociolingüística i didàctica.

És per això que en el termini de tres anys (2024-2026), el projecte EFUOLC abordarà quatre grans problemàtiques lingüístiques actuals: el descens de l’ús del català als centres escolars; l’ús del castellà com a llengua vehicular per part d’alguns docents —sobretot a secundària—; la convergència cap al castellà per part dels alumnes dins de l’aula i fora de l’aula, i  la necessitat d’actualitzar la formació dels professors en temes sociolingüístics i la seva relació amb la didàctica de la llengua. 

El projecte EFUOLC està liderat per Llorenç Comajoan-Colomé, investigador del grup de recerca Glosssa – Lingüística Aplicada, Didàctica i Literatura de la Uvic-UCC i per Alba Ambròs Pallarès, investigadora del grup de recerca Didàctica de la Història, la Geografia i altres Ciències Socials. Comunicació (DHIGECS-COM) de la UB.

Aquesta recerca es podrà dur a terme gràcies a una subvenció de gairebé 300.000 euros d’una convocatòria per a projectes de recerca educativa en nivells no universitaris que va obrir el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. El projecte EFUOLC ha estat un dels dos projectes més ben dotats econòmicament de tot Catalunya i un dels set en total que han rebut finançament en aquesta primera convocatòria.

La metodologia que s’utilitzarà en aquesta recerca és quasiexperimental. És a dir, se seleccionarà una mostra de centres escolars i la meitat s’assignaran a un grup de control i l’altra meitat a un grup experimental. Als centres escolars del grup experimental s’aplicarà el programa TuCAT de foment dels usos en català. S’escolliran un total de setze centres públics de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), dels quals vuit seran experimentals i vuit seran de control (quatre centres d’educació infantil i primària, i quatre instituts de secundària). El criteri per seleccionar els centres serà la seva complexitat: la meitat de la mostra seran centres de màxima complexitat (alta o molt alta) i l’altra meitat, centres de complexitat mitjana.

La intervenció es durà a terme a I5, 1r, 5è i 6è de primària, i a 1r i 2n d’ESO. Durant el primer any s’implementarà a I5, 5è de primària i 1r d’ESO, i el segon any, a 1r i 6è de primària, i a 2n d’ESO. 

Per analitzar l’efectivitat del programa TuCAT es farà una comparació dels dos grups de centres. En primer lloc, s’analitzaran els canvis en els usos del català dels alumnes al final del període avaluat comparat amb els nivells mesurats a l’inici del projecte. I, en segon lloc, els canvis observats es compararan entre els centres de control i els experimentals, fet que permet mesurar l’efectivitat del programa després de tenir en compte els canvis al llarg del temps.

2 thoughts on “La UVic-UCC i la UB preparen un projecte per millorar l’ús del català oral en l’educació

  • Lluís Tomas Roig

    Es lamentable escoltar una conversa normal entre adolescents catalans. Una barreja de castellanades i paraulotes que fa feredat. Caldria intervenir cada vegada que algú diu una barbaritat?.
    No cal dir l’enorme influència que tenen les pel·lícules i programes de TV, però d’això en diem”llibertat d’expressió” . Em diuen que així és com parla la “gent del carrer”…doncs l’últim que apagui el llum !.
    Algunes paraules més urgents que hauríem d’esmenar: RATU (estona), PUES (doncs), OJALA (tant de bó), DESDELUEGU (per descomptat), EN VES DE (en comptes de), ÀLGU (alguna cosa, quelcom), PUESTU (lloc), BASURA (escombraries), NO MOLT (no gaire), OS (pinyol), OU FREGIT (ou ferrat),…i un llarg etc.

    Reply
  • Josep Garcia Calavera

    Bon dia,

    Em sembla molt bé. M´esgarrifo de com hem perdut essència en la nostra llengua i cada cop introduïm més mots prestats. Ara els hi agafat per calçar anglicismes a tot estrop. Jo mateix, que procuro ser curós amb la meva parla me en adono de les incorreccions que faig.
    Caldrà ficar-hi més la banya.

    Siau

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by ExactMetrics